mleka
Porównanie mleka krowiego z napojem roślinnym
23 lutego 2021
wskaźnik glikemiczny
Indeks Glikemiczny
30 marca 2021
Pokaż wszystkie

Ashwagandha

Ashwagandha w dietetyce

Ashwagandha inaczej żeń – szeń indyjski jest to roślina występująca głownie w Indiach, Afganistanie, Pakistanie oraz na Sri – Lance. Swoją popularność zyskała dzięki świetnym właściwościom prozdrowotnym. 

właściwości zdrowotne ashwagandhy

Ashwagandha jest zaliczana do grupy tak zwanych adaptogenów. Jak sama nazwa wskazuj są to substancje, które pomagają zaadaptować się do niektórych warunków środowiska. Ashwagandha chroni przed stresem psychicznym i fizycznym. Stosowana jest w warunkach wyczerpania, ponieważ pozwala na częściowe przystosowanie się do nadmiernego wysiłku fizycznego. Oprócz tego wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i antyoksydacyjne czyli inaczej mówiąc przeciwdziała procesom starzenia. Jako korzystne możemy również wskazać jej działanie uspakajające. Korzeń rośliny zawiera substancje zwane glikowitanolidami. Związki te wykazują działanie uspakajające, przeciwlękowe, antydepresyjne oraz redukujące stres i pozytywnie wpływające na funkcjonowanie kładu nerwowego. Dzięki temu podczas suplementacji ashwagandhą obserwuje się poprawę pamięci i koncentracji.


Ashwagandha

 

Właściwości ashwagandhy

Oprócz wpływu na układ nerwowy żeńszeń indyjski powoduje obniżenie cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL, a wzrost frakcji HDL. Jest to działanie pożądane, gdyż zapobiega powstawaniu miażdżycy i chorób sercowo – naczyniowych. Poza działaniem na frakcje cholesterolu ashwagandha wykazuje korzystny wpływ na układ rozrodczy. U obu płci powoduje wzrost popędu seksualnego. U mężczyzn zaś prowadzi do poprawy procesu spermatogenezy, niweluje problemy z erekcją oraz podnosi stężenie testosteronu. W związku z tym działaniem o suplementacji ashwagandhą powinny pomyśleć pary, które borykają się z problemami z płodnością. Żeń – szeń indyjski jest często stosowany również przez osoby, które chorują na Hashimoto czyli zapalenie gruczołu tarczowego prowadzące do jego niedoczynności. W przebiegu choroby tarczyca nie produkuje odpowiedniej ilości hormonów. Ich niedobory przekładają się na przykre objawy takie jak zmęczenie, ospałość, stany depresyjne, przyrost masy ciała, ciągłe uczucie zimna. Ashwagandha wpływa na poprawę wydzielania tyroksyny, czyli hormonu który ma istotne znaczenie w przebiegu Hashimoto. Oprócz tego powoduje wzrost glukozo – 6 – fosfatazy, czyli enzymu wpływającego na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.


ashwagandha dla sportowców

 

Ashwagandha dla sportowców

Ze względu na działanie adaptujące przeprowadzone zostały badania nad wpływem ashwagandhy na początkujących sportowców wytrzymałościowych. Ocenę przeprowadzono pod kątem zmiany składu ciała, regenerację mięśni i wzrostu poziomu testosteronu. Badanie obejmowało 50 osób. Grupa badanych suplementowała preparaty ashwaghandhy 2 razy dziennie rano i wieczorem. Grupa kontrolna przyjmowała zaś placebo. Treningi siłowe przeprowadzano 3 razy w tygodniu. Wyniki badania potwierdzają działanie żeń- szenia indyjskiego na początkujących sportowców siłowych. Wykazano większy przyrost tkanki mięśniowej i siły mięśniowej w stosunku do grupy placebo. Badani charakteryzowali się też szybszą regeneracją mięśni. Sportowcy przyjmujący suplement wykazywali szybszy procentowy ubytek tkanki tłuszczowej. Występował u nich również większy wzrost poziomu testosteronu w porównaniu do grupy kontrolnej. Badanie to dowodzi, że suplementacja ashwagandhą u początkujących sportowców jest skuteczna. Pozwala na szybszą adaptację organizmu do wysiłku fizycznego.


 Ashwagandha może być suplementowana w postaci kapsułek, proszku i kropli. Najbardziej skuteczna jest w postaci ekstraktu z korzenia rośliny. Przeciwwskazaniem do stosowania tego suplementu jest ciąża czy nadczynność tarczycy. Suplementu nie wolno łączyć również z alkoholem ani z lekami uspakajającymi czy przeciwlękowymi, ponieważ może to potęgować ich działanie. indyjski jest to roślina występująca głownie w Indiach, Afganistanie, Pakistanie oraz na Sri – Lance. Swoją popularność zyskała dzięki świetnym właściwościom prozdrowotnym. 

Podsumowanie

Podsumowując, suplementacja ashwagandhą niesie ze sobą wiele korzyści. Należy jednak uważać gdyż zbyt duże dawki suplementu mogą kumulować się w organizmie i być dla niego toksycznie. Jak w przypadku każdego suplementu należy stosować go z umiarem.

 Jeśli chcesz wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu i naturalnej suplementacji, skontaktuj się z nami.
Zapraszamy do naszej poradni dietetycznej i na konsultacje dietetyczne online. Sprawdź naszą ofertę i wybierz dla siebie najlepszą opcję!
Podczas wizyty w gabinecie dietetycznym wykonujemy analizę składu ciała i wszystkie potrzebne pomiary, abyś mógł/ła dowiedzieć się jak zbudowane jest Twoje ciało i nad czym warto popracować, aby uzyskać wymarzoną sylwetkę i wagę.

Autor tekstu:  mgr Patrycja Korda
dietetyk
Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

https://dietetyk-vital.pl/wp-content/uploads/2015/09/logo-vital-2.png

 


Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij