jarmuz na odchudzanie
Właściwości zdrowotne jarmużu
16 września 2019
Pomysły na drugie śniadanie dla dzieci
30 października 2019
Pokaż wszystkie

Dieta na obniżenie ciśnienia

dieta na obniżenie ciśnienia

Jaka powinna być dieta na obniżenie ciśnienia ?

dieta-na-obnizenie-cisnienia

Według najnowszych danych Narodowego Funduszu Zdrowia, co trzeci Polak cierpi na nadciśnienie tętnicze, a ponad połowa z nich ignoruje regularne przyjmowanie leków i zalecenia lekarza. Pacjenci nie zdają sobie sprawy jak poważne konsekwencje niesie za sobą nieleczone nadciśnienie m.in. udar mózgu, choroba niedokrwienna serca, niewydolność nerek, serca czy retinopatia.

Jaką rolę odgrywa ciśnienie w układzie krążenia? Ciśnienie krwi powoduje napieranie na ścianki naczyń krwionośnych przez krew, która krąży w naszym organizmie. Pompowana w układzie krew zaopatruje wszystkie komórki w składniki odżywcze, tlen i hormony, a także oczyszcza organizm z toksyn, powstałych podczas przemiany materii. Wraz z wiekiem elastyczność naszych naczyń ulega zmniejszeniu i stają się one sztywniejsze, dlatego nie można bagatelizować żadnych objawów w każdym wieku.

Czym jest nadciśnienie tętnicze? Nadciśnienie jest chorobą sercowo-naczyniową, objawiającą się nieprawidłowym ciśnieniem skurczowym > 140mmHg, bądź rozkurczowym >90mmHg. Prawidłowe ciśnienie krwi u zdrowego dorosłego człowieka powinno wynosić 120/80mmHg. Na występowanie nadciśnienie tętniczego będą wpływać nie tylko predyspozycje genetyczne, choroby współistniejące np. cukrzyca typu II, ale również nieprawidłowa dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe i sól, niska aktywność fizyczna, picie dużej ilości alkoholu i palenie papierosów.

 

A więc co powinniśmy jeść, a czego unikać, aby uchronić się przed nadciśnieniem?

Osoby z wysokim ciśnieniem tętniczym powinny zastosować dietę niskotłuszczową oraz niskosodową. Specjalnie dla takich osób została opracowana dieta DASH, która skutecznie obniża ciśnienie, chroni przez rozwojem cukrzycy i oczywiście pomaga osiągnąć upragnioną wagę bez wyrzeczeń. Zasady na, których opiera się dieta DASH:

  • Ogranicz w swojej diecie zużycie soli, nie dosalaj potraw. Sól w łatwy sposób zastąpisz ziołami np. kminkiem, majerankiem, bazylią, czy oregano.

  • Wyklucz z diety produkty z dużą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych np. boczek, słonina, smalec, kiełbasy, parówki, sery żółte i topione.

  • Unikaj produktów pszennych, zastępując je pełnoziarnistymi (6-8 porcji dziennie).

  • Spożywaj świeże warzywa (3-4 porcje) i owoce (1-2 porcje) w ciągu dnia najlepiej w postaci surowej.

  • Wybieraj produkty mleczne z niską zawartością tłuszczu.

  • Spożywaj chude mięso np. kurczak, indyk, cielęcina i tłuste ryby morskie.

  • Wprowadź do swojej diety rośliny strączkowe np. groch, fasola czy soczewica.

  • Wyeliminuj z diety produkty wysoko przetworzone, słodycze, przekąski np. chipsy, gotowe sosy, koncentraty, marynaty, napoje słodzone, produkty typu fast food.

     

 

Powyżej zostały przedstawione założenia jednej z najzdrowszych diet na świecie.

Teraz pora na produkty, które spożywane regularnie powodują obniżenie ciśnienia tętniczego:

  • czosnek i cebula – obniża i reguluje ciśnienie,

  • seler – obniża przewlekły stres,

  • pomidory, ziemniaki i szpinak– warzywa bogate w potas, stabilizujący ciśnienie krwi,

  • banany i suszone morele – owoce bogate w potas, stabilizujący ciśnienie krwi,

  • soki z aronii i czarnej porzeczki – regularnie spożywane 2 razy dziennie obniżają ciśnienie,

  • soja niemodyfikowana – codziennie spożywana, po 8 tygodniach powoduje obniżenie ciśnienia,

  • otręby pszenne – bogate w potas, stabilizujący ciśnienie krwi,

  • herbata z hibiskusa (3 filiżanki dziennie), olej sezamowy.

 

dieta na obniżenie ciśnienia

 

Reasumując dieta obniżająca ciśnienie tętnicze powinna opierać się na świeżych warzywach i owocach, produktach pełnoziarnistych, chudym mięsie, nabiale, tłustych rybach morskich, a także ograniczać sól i produkty z dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Nie zapominajmy również o regularnej aktywności fizycznej, która również przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego.

 

Autor tekstu: mgr Ilona Maślanka
dietetyk kliniczny Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

dietetyk rzeszow

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij