jedzenie na noc
Jak walczyć z wieczornym napadem głodu?
20 stycznia 2021
„Pod lupą”- Gotowe Mieszanki Musli
9 lutego 2021
Pokaż wszystkie

Dieta przy migrenie

dieta-na-migrenę

Leczenie migreny dietą

Dieta przy migrenie – czy wiesz jakie produkty mogą powodować i nasilać migrenę ?Napadowe bóle migrenowe głowy stanowią poważny problem dla zdrowia publicznego. Dotykają około 15% populacji Polski, w tym 21% kobiet i 11% mężczyzn. Objawy choroby rozwijają się szybko i występują w postaci silnych, nawracających dolegliwości bólowych głowy, nudności, nadwrażliwości na światło i dźwięki. W ciężkich przypadkach może dojść do zaburzeń widzenia, zawrotów głowy, drętwień twarzy oraz kończyn a nawet utraty świadomości. Sama etiologia tej choroby nie jest do końca poznana, dlatego też na razie nie możliwe jest jej całkowite wyleczenie. Podstawowym sposobem poradzenia sobie z tym nieprzyjemnym problemem jest przyjmowanie leków przeciwbólowych.

W ograniczeniu nawrotów migreny pomocna może się okazać również odpowiednio skomponowana dieta i eliminacja niektórych składników.

Liczne badania dowodzą, że z występowaniem migreny związana jest obecnością niektórych składników zawartych w żywności, m.in.: amin biogennych, kwasów tłuszczowych, słodzików oraz kofeiny i alkoholu.

Jakie składniki diety powodują migreny?

Aminy biogenne
Aminy biogenne są związkami organicznymi naturalnie występującymi w produktach zawierających w swoim składzie białka oraz wolne aminokwasy. Ich obecność może być również wynikiem psucia się żywności oraz procesów fermentacyjnych. Substancjami związanymi z występowaniem migreny, należącymi do grupy amin są tyramina oraz histydyna. Głównym źródłem tyraminy w diecie są m.in.: sery, wino, drożdże, kiełbasy, bób. Jej duże spożycie koreluje z częstymi bólami migrenowymi. Inną aminą działającą niekorzystnie w opisywanym schorzeniu jest histydyna. Produktami obfitującymi w ten składnik są m.in.: sery dojrzewające, alkohol, produkty fermentowane, ryby oraz niektóre rodzaje warzy i owoców. Wysoka ilość histydyny w przyjmowanych pokarmach sprzyja wystąpieniu epizodów migreny, poprzez zwiększenie produkcji tlenku azotu oraz działanie wazodylatacyjne (rozszerzenie naczyń mózgowych).
migrena
Kwasy tłuszczowe
Kolejnymi składnikami pretendującym do pojawienia się dolegliwości bólowych głowy są kwasy tłuszczowe, przede wszystkim kwas linolenowy oraz oleinowy. Kwas linolenowy obecny jest np. w : oleju lnianym, rzepakowym a także orzechach (laskowych, włoskich, brazylijskich), pestkach (dyni, winogron) i nasionach (kukurydzy). Z kolei bogatym źródłem kwasu oleinowego są m.in.: olej rzepakowy, sezamowy, słonecznikowy. Wysokie spożycie tego typu produktów wpływa na rozszerzenie naczyń mózgowych oraz związany z nim wzrost przepływu krwi, co jest główną przyczyną wystąpienia objawów migreny.
leczenie migreny dietą
Aspartan
Innym istotnym produktem wpływającym na pojawienie się nieprzyjemnych objawów opisywanego schorzenia jest aspartam, czyli popularny słodzik. Można go znaleźć w niskoenergetycznych produktach sklepowych, gumach do żucia oraz produktach mlecznych. Wysoka dawka aspartamu oprócz bólów głowy powoduje także rozdrażnienie oraz sprzyja pojawieniu się objawów depresyjnych.
produkty powdujące migreny
produkty eliminujące migrenę

Kofeina
Kolejnym składnikiem na który należy zwrócić uwagę jest kofeina. Liczne badania wskazują na istnienie zależności pomiędzy ilością spożytej dawki kofeiny a występowaniem migreny. Przewlekły ból głowy (>14 dni w miesiącu) pojawia się rzadziej u osób o wysokim spożyciu kofeiny (powyżej 540 mg), w  porównaniu z osobami o niskim spożyciu (0-240 mg). Z badań wynika także, że u osób przyjmujących zwyczajowo duże dawki kofeiny nagłe jej odstawienie może stanowić wtórną przyczynę bólu głowy, co może dodatkowo nasilać napady migreny.
alkohol-na-migrenę
Alkohol
Alkohol jest produktem, który ze względu na sporą zawartość amin oraz działanie dehydratacyjne nie jest polecany osobom z predyspozycjami do wystąpienia napadowego bólu głowy. Najwyższe działanie pro-migrenowe spośród napojów alkoholowych wykazuje czerwone wino. kst
czekolada na migrenę
Czekolada
Wysokie ryzyko wystąpienia bólu migrenowego wiąże się także ze spożyciem czekolady. Opisywana korelacja wynika z obecności fenyloatyloaminy- aminy biogennej o działaniu wazodylatacyjnym. Ponadto kakao będące głównym składnikiem czekolady jest źródłem teobrominy, czyli substancji podobnej do kofeiny, która również może mieć udział w wyzwalaniu napadów choroby.

Podsumowanie

Dieta przy migrenie –  jaką dietę wybrać? Badania donoszą , że pomocna w redukcji napadów migreny może okazać się dieta DASH. Ten model żywienia opiera się na spożyciu dużych ilości pełnoziarnistych produktów zbożowych, warzyw, owoców, niskotłuszczowego nabiału, chudego mięsa oraz ryb. Założenia diety wskazują również na znaczną redukcję sodu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Zastosowanie diety DASH wśród osób cierpiących na migrenę zmniejszyło ciężkość napadów o 40% oraz skróciło czas ich trwania.

Opisane powyżej produkty i ich składniki to główne determinanty napadów migrenowych, jednak ich tolerancja zależy od indywidualnych predyspozycji organizmu. Dobrym pomysłem w tego rodzaju schorzeniu jest kontrolowanie spożytych pokarmów i porównanie ich z epizodami wystąpienia migreny. W ten sposób będziemy mieć możliwość oceny, które produkty faktycznie nasilają objawy a które przyswajamy dobrze. Skuteczne może się okazać także wprowadzenie zasad diety DASH.

Jeśli cierpisz na przewlekłe migreny lub odczuwasz inne dolegliwości zdrowotne, które można leczyć dietoterapią (dieta w chorobach), skontaktuj się z nami!

Zapraszamy do kontaktu z naszymi dietetykami, którzy są dostępni stacjonarnie w przychodniach dietetycznych  w Rzeszowie i Przemyślu. Można również skorzystać z konsultacji dietetycznych online, podczas których dietetyk zaproponuje odpowiednią kurację odchudzająca oraz skuteczną dietę.

Autor tekstu:  inż. Martyna Szałankiewicz

dietetyk