odchudzanie online
Dietetyk Online
20 października 2020
odchudzanie jesienną porą
Odchudzanie jesienią
27 października 2020
Pokaż wszystkie

Dieta w pandemii Covid 19

dieta w pandemii covid
 
 

Dieta na wzmocnienie organizmu podczas pandemii Covid

Covid 19 (SARS-CoV-2) to choroba, która w ostatnim czasie sieje postrach . Niestety nie ma żadnych cudownych produktów, których zjedzenie spowoduje, że nie zachorujemy. W tej sytuacji nie jesteśmy jednak całkiem bezbronni. Naszą bronią w walce z koronawirusem pozostaje nasza silna odporność. Dieta w tym okresie powinna zatem podnosić pokłady naszych sił witalnych i wzmocnić nasz organizm. Zrealizować to możemy poprzez dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości witamin i minerałów oraz składników o działaniu prozdrowotnym. Szczególnie istotnymi będą tu witamina C, witamina D, witamina A i karotenoidy, cynk, żelazo czy selen

 Witamina Cwitamina c na odporność

Pierwsza wymieniona czyli witamina C jest to bardzo silnym antyoksydantem. Zmniejszona zawartość witaminy C w organizmie powoduje osłabienie, zmniejszenie wydolności fizycznej, podatność na infekcje, utrudnione gojenie się ran. Nie ma natomiast możliwości aby ją przedawkować, ponieważ jej nadmiar jest wydalany z moczem. Badania naukowe wykazują jej korzystny wpływ na odporność i czas trwania oraz przebieg chorób układu oddechowego. Produkty spożywcze, które dostarczą nam dużych ilości witaminy C to warzywa i owoce takie jak: papryka, brokuły, brukselka, kalarepa kapusta, czarne porzeczki, kiwi, cytrusy i ananas. Warto więc w czasie pandemii wzbogacić naszą dietę w świeże warzywa i owoce a w szczególności te które zostały wymienione powyżej.



Witamina  Dwitamina D na oporność

Kolejną substancją bardzo istotną dla prawidłowej odporności jest witamina D. Ma ona wielokierunkowe zdziałanie i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to witamina, którą organizm człowieka jest w stanie samodzielnie syntezować. Warunkiem jej wytwarzania przez tkanki jest ekspozycja na światło słoneczne. Aktualna pora roku i pogoda za oknem temu nie sprzyja. Niedobory witaminy D powodują większą skłonność do występowania chorób nowotworowych, autoimmunologicznych i co szczególnie istotne – infekcyjnych. Dobrymi żywieniowymi źródłami witaminy D są ryby morskie: makrela, łosoś, śledź i oleje rybne. Odrobinę mniejszą ilość znajdziemy w nabiale oraz w drobiu i podrobach. Niestety wraz z pożywieniem nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości tego związku. Dlatego też zalecenia ekspertów mówią, że osoby dorosłe powinny suplementować witaminę D w ilości od 800 IU do 2000 IU na dobę.

witamina A na wzmocnienie
Witamina A

Niedobór witaminy A powoduje zaburzenie funkcji układu odpornościowego. W trosce o jej właściwy poziom w organizmie powinniśmy spożywać produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: podroby, jaja, masło, sery dojrzewające oraz niektóre gatunki ryb morskich. Prowitaminę witaminy A znajdziemy w marchwi, szpinaku, natce pietruszki, szpinaku, boćwinie, czerwonej papryce, morelach i brzoskwiniach.

 

 


Cynk cynk podczas covida

Cynk to pierwiastek mający wpływ na odporność wrodzoną człowieka, czyli tą z którą przychodzi na świat. Prawidłowa podaż cynku jest niezbędna do tworzenia się komórek układu odpornościowego. Produktami spożywczymi bogatymi w cynk są: mięso, wątroba, ciemne pieczywo, kasza gryczana, jaja czy sery podpuszczkowe. Warto pamiętać, że w większych ilościach przyswajamy cynk pochodzący z produktów zwierzęcych.

 


żelazo na odpornośćŻelazo

Żelazo to niezbędny element do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Jego niedobory mogą powodować zwiększone ryzyko infekcji czy zakażeń. Zbyt mała jego podaż powoduje osłabienie zdolności bakteriobójczych organizmu. Niedobory żelaza są dosyć popularne. Mówimy wówczas o niedokrwistości. By im przeciwdziałać należy spożywać produkty obfitujące w ten pierwiastek. Wysokim poziomem żelaza odznaczają się: wątróbka i nerki, mięso, jaja, natka pietruszki, suche nasiona roślin strączkowych czyli groch, fasola itp. oraz ciemne pieczywo. Warto pamiętać, że żelazo z produktów zwierzęcych jest dla nas łatwiej przyswajalne. Na wchłanianie żelaza korzystnie wpływa też obecność witaminy C. Tak więc owocnym jest spożywanie produktów obfitujących w żelazo w towarzystwie warzyw czy owoców.

 


Selen dieta w czasie covida

Kolejnym bardzo istotnym pierwiastkiem jest selen. Jego obecność wpływa na zwiększoną aktywność układu odpornościowego. Chroni komórkę przed uszkodzeniem oraz zmniejsza ryzyko powstania nowotworów. Produktami bogatymi w selen są: nerki, podroby, ryby i skorupiaki, jaja, mleko.

 

 

 

Jak wzmocnić swoją odporność podczas pandemii koronawirusa? 

Poza wyżej wymienionymi substancjami i produktami w nie obfitującymi warto pamiętać o zasadach racjonalnej diety. Pomoże nam to w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.

dieta-w-czasie-pandemmi-covid

  • Przede wszystkim ważna jest codzienna aktywność fizyczna. Eksperci zalecają aby trwała 150 minut tygodniowo. Może to być spacer z psem, marsz, jazda na rowerze, gimnastyka czy jakakolwiek inna forma aktywności.
  • Inną istotną kwestią jest prawidłowe nawodnienie organizmu. Zgodnie z zaleceniami powinniśmy spożywać od 1,5 do 2 l płynów dziennie. Może to być woda, herbata czy napary z ziół.
  • Niesamowicie ważna jest też regularność spożywania posiłków oraz ich jakość. Prawidłowa dieta powinna opierać się na 4 – 5 posiłkach w odstępach co 3-4 godziny. Produkty spożywcze powinny być świeże.
  •  Dobrym posunięciem jest ograniczenie spożycia alkoholu. O jego szkodliwym wpływie na zdrowie nie można dyskutować. Badania naukowe wykazują również, że bezpośrednio upośledza on prawidłowe i fizjologiczne funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Bardzo istotna jest odpowiednia ilość snu. Badania naukowe wskazują, że osoby które nie są dostatecznie wypoczęte około 5 razy częściej zapadają na choroby wirusowe.

    Pandemia Covid 19 powinna zmotywować nas do jeszcze większej dbałości o nasze zdrowie. Urozmaicona, bogata w witaminy i minerały dieta jest podstawą. Pozwoli nam to na wzmocnienie odporności organizmu i zmniejszy ryzyko pojawienia się infekcji. Oprócz tego pozwoli nam na ukształtowanie prawidłowych i zdrowych nawyków żywieniowych.

 

 

 

Autor tekstu:  mgr  Patrycja Korda

dietetyk
Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

https://dietetyk-vital.pl/wp-content/uploads/2015/09/logo-vital-2.png

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij