śniadanie do szkoły
Drugie śniadanie do szkoły
8 września 2021
dieta podczas studiów
Dieta dla studenta
25 października 2021
Pokaż wszystkie

Dlaczego nie chudnę

odchudzanie bez efektu
 
 

Brak efektów w odchudzaniu


„Dlaczego nie chudnę mimo tego, że bardzo chcę i staram się , ale jest mi trudno”

Pierwszym i najważniejszym krokiem w procesie odchudzania jest podjęcie decyzji o jego rozpoczęciu. Drugim ważnym elementem jest motywacja. Jeżeli odchudzamy się dlatego, że chcemy a nie dlatego że musimy, jest nam znacznie łatwiej. Wówczas mamy do czynienia z tak zwaną motywacją wewnętrzną. 

Przymus związany z chorobą, presją społeczeństwa lub innymi czynnikami generuje motywację zewnętrzną, która jest mniej skuteczna.

 Jeżeli już zdecydowaliśmy, że zaczniemy się odchudzać, mamy motywację i staramy się ze wszystkich sił, wówczas oczekujemy upragnionych efektów. Niestety czasem bywa tak, że pomimo dołożenia wszelkich starań masa ciała nie spada, uporczywie stoi w miejscu a czasami nawet rośnie. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego nie chudniemy?


Istnieje kilka czynników, które mogą mieć wpływ na brak efektów w odchudzaniu.


dlaczego nie chudnę

Dlaczego nie chudnę – powody

 
 
odchudzanie bez efektu

Nieprawidłowy bilans energetyczny

  • Dlaczego nie chudnę? Pierwszym i podstawowym czynnikiem, bezpośrednio oddziaływującym na naszą masę ciała jest bilans energetyczny. Nadmierna masa ciała jest zazwyczaj spowodowana zbyt wysokim bilansem energetycznym. Oznacza to, że ilość energii dostarczonej do organizmu przewyższa ilość energii zużytej, a jej nadmiar zostaje zmagazynowany w postaci tkanki tłuszczowej.

odchudzanie

Samodzielne próby odchudzania

  • Występują również całkiem przeciwne czynniki powodujące trudności w zrzuceniu masy ciała. Zazwyczaj podejmowane samodzielnie próby odchudzania polegają na przysłowiowym „obcięciu” sporej ilości kalorii. Wówczas kaloryczność diety jest zbyt niska. Oznacza to, że dostarczana w postaci posiłków energia nie pokrywa naszego podstawowego zapotrzebowania (BMR, PPM). Podstawowe zapotrzebowanie energetycznie (inaczej podstawowa przemiana materii) to niezbędna, minimalna ilość energii, potrzebna do utrzymania funkcji życiowych np. oddychania czy pracy serca. Jeżeli stosowana przez nas dieta nie dostarcza nam energii wystarczającej na pokrycie PPM, wówczas nasz organizm zaczyna przekształcać szlaki metaboliczne po to aby przystosować się do zmniejszonej podaży kalorii. W konsekwencji nasz metabolizm zwalnia.

podjadanie w czasie odchudzania

Podjadanie

  • Do trudności w redukcji masy ciała przyczynia się również pojadanie. Bardzo często zdarza nam się podjadać nieświadomie. Próbowanie posiłków podczas ich przygotowywania również jest podjadaniem. Słodzone napoje gazowane a nawet soki owocowe również dostarczają kalorii. Warto o tym pamiętać, ponieważ nawet najlepiej ułożony plan żywieniowy nie da rezultatów jeżeli pojawi się problem z podjadaniem. W przypadku kiedy podjadamy świadomie warto sprawdzić czy kaloryczność diety nie jest zbyt niska oraz czy podjadanie nie jest skorelowane z sytuacjami stresującymi lub z nudą. Wówczas należy podjąć kroki, które usuną sytuacje powodujące podjadanie.

 

 
 


dieta cud nie działa

Diety cud

  • Kolejnym czynnikiem, któremu należy się przyjrzeć i odpowiedź na pytanie: dlaczego nie chudnę są stosowane przez nas diety cud, które często polegają na bardzo niskiej kaloryczności lub wręcz głodówkach. Decydują się na nie osoby, którym zależy na szybkiej utracie nadprogramowych kilogramów. Główną zasadą prawidłowego i racjonalnego żywienia jest dostarczenie odpowiedniej ilości energii i pokrycie zapotrzebowania na mikro i makroskładniki. Każdy z nas jest inny i nie ma jednej diety, która będzie pasować wszystkim. Większość diet cud są dietami eliminacyjnymi np. dieta kapuściana, jajeczna czy kopenhaska. Każda z nich eliminuje jedną lub kilka grup produktów. W związku z tym dostarczenie odpowiedniej ilości mikro i makroskładników jest niemożliwe a co za tym idzie taki sposób żywienia wywiera negatywny wpływ na zdrowie. Szybka utrata masy ciała powoduje równie szybki efekt jojo. W konsekwencji powrót do wyjściowej wagi a czasami nawet jej przekroczenie.

brak aktywności podczas odchudzania

Brak aktywności fizycznej

  • Dlaczego nie chudnę?
    W momentach kiedy pomimo rygorystycznie przestrzeganej diety nie udaje nam się schudnąć warto przyjrzeć się naszej aktywności fizycznej. Powodem tego może być zbyt mało ruchu lub całkowity jego brak. Aktywność fizyczna hamuje spadek podstawowej przemiany materii oraz chroni przed efektem jo-jo po zakończonym odchudzaniu. Każda aktywność fizyczna wymaga dostarczenia energii. Tłuszcz jest tkanką magazynującą energię. A więc podczas uprawiania sportu pozbywamy się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Najbardziej efektywnie proces ten zachodzi podczas treningów o niskiej i średniej intensywności, trwających około 30 i więcej minut. Dzieje się tak dlatego, że wówczas wyczerpaniu ulegają inne źródła energii dla pracujących mięśni i rozpoczyna się proces utleniania kwasów tłuszczowych.

dlaczego nie chudniesz

Nadmierny stres

  • Innym czynnikiem, który w mechanizmie hormonalnym utrudnia redukcję masy ciała jest nadmierny stres. Intensywny tryb życia, brak czasu, duże wymagania oraz trudne relacje międzyludzkie mogą wywoływać uczucie stresu. Przewlekły stres powoduje wydzielanie kortyzolu. Hormon ten przyczynia się z kolei do zwiększonego wydzielania greliny, czyli substancji, która odpowiada za odczuwanie głodu. W momencie kiedy stężenie greliny rośnie, mózg zostaje pobudzony i zwiększony zostaje apetyt. Predysponuje to do podjadania oraz przejadania się. Na wydzielanie greliny wpływ wywiera również nieprawidłowa ilość snu lub słaba jego jakość. Zbyt krótki sen, czyli poniżej 7 – 8 godzin, pobudza wydzielanie greliny i wówczas mechanizm się powtarza.
 
 
 
 
 
 

Podsumowanie


W sytuacjach kiedy samodzielne odchudzanie nie daje efektów warto skorzystać z porady specjalisty, który zidentyfikuje problem i pomoże go rozwiązać. Być może niewielka zmiana spowoduje osiągnięcie upragnionego sukcesu. Warto zadbać o prawidłową masę ciała a w konsekwencji cieszyć się dobrym zdrowiem i świetnym samopoczuciem.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zdrowym odżywianiu i zmienić swoje nawyki żywieniowe, poznaj naszą kompleksową ofertę cenniki poradni dietetycznej.

Wybierz naszych dietetyków w Rzeszowie i Przemyślu  i umów się na wizytę  lub skorzystaj z naszych usług dietetycznych online i umów się na konsultację dietetyczną online.

Serdecznie zapraszamy, z  nami osiągniesz swój cel!

 

Autor tekstu:  mgr Patrycja Korda

dietetyk

Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

https://dietetyk-vital.pl/wp-content/uploads/2015/09/logo-vital-2.png

 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij