Pod lupą – batoniki zbożowe
30 stycznia 2020
Komosa ryżowa
2 lutego 2020
Pokaż wszystkie

Jedzenie na mieście – czego unikać, a na co zwracać uwagę

Praca, brak czasu, zmęczenie to wszystko powoduje, że nie mamy czasu ani ochoty na przyrządzenie dla siebie posiłków. Coraz więcej polaków odżywia się nieprawidłowo, a najczęstszym miejscem jakie odwiedzają są oczywiście bary szybkiej obsługi. Ale czy zawsze posiłek na mieście ma się  równać z odwiedzinami w „Fast food’zie”?

W większości restauracji nie mamy możliwości sprawdzenia czy posiłek, który dostaniemy był robiony z produktów nieświeżych lub mrożonych. Oczywiście niektóre miejsca dysponują otwarta kuchnią w której mamy możliwość naocznie sprawdzić z jakich produktów kucharz przyrządza posiłek lecz ilość ich jest póki co bardzo mała.

Zdradzimy Wam kilka trików na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę w wyborze restauracji i czym się kierować podczas wyboru posiłku:


1.UNIKAJMY FAST FOOD’ÓW

Lokale tego typu maja nam do zaoferowania głównie posiłki z dużą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych i soli. Musimy się liczyć z konsekwencjami tych smakołyków, gdyż częste sięganie po kebab lub hamburgera może skutkować w przyszłości wystąpieniem otyłości, cukrzycy, czy nadciśnienia.



2.WYBIERAJMY ODPOWIEDNIĄ WIELKOŚĆ PORCJI

Będąc w restauracji nie musimy zamawiać na raz przystawki, dania głównego i deseru. Nie krępujmy się zamówić samo danie główne czy przystawkę jeśli nasz apetyt nie jest zbyt duży. Pamiętajmy, że to my decydujemy jaka porcja będzie dla nas wystarczająca.



3.ZWRÓĆMY UWAGĘ NA TECHNIKĘ PRZYRZĄDZANIA

Zrezygnujmy z zamówienia „niedzielnego schabowego” smażonego w dużej ilości tłuszczu z grubą warstwą panierki, na rzecz dań grillowanych, pieczonych, duszonych, w folii, czy pergaminie.




4.SIEGAJMY PO POTRAWY ŁATWOSTRAWNE

Częściej wybierajmy dania łatwostrawne, które nie spowodują ciężkości na żołądku i uczucia pełności. Świetnym przykładem są np. zupy, kremy, czy chłodnik z warzyw sezonowych, które są bogate w witaminy i minerały.





5.PAMIĘTAJMY O ODPOWIEDNIM WYBORZE MIĘSA

Zrezygnujmy z wieprzowiny i tłustych mięs, na rzecz chudego drobiu np. kurczaka lub indyka, cielęciny, czy wołowiny.








6.NIE ZAPOMINAJMY O RYBIE

Dobrą alternatywą wybierając dania w restauracji jest ryba, ale też zwróćmy uwagę żeby nie była ona smażona w panierce. Najlepiej wybrać grillowaną lub pieczoną. Dostarczymy sobie w ten sposób zawarte w niej tłuszcze omega-3, które przyczyniają się do prawidłowego działania naszego organizmu. Ponadto ryby są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, cynk, magnez, potas i wapń. 






7.WYBIERAJMY DOBRE ŹRÓDŁO WĘGLOWODANÓW

Frytki są smażone na głębokim oleju, dlatego warto je zastąpić – kaszą, brązowym ryżem, makaronem pełnoziarnistym, a nawet gotowanymi lub opiekanymi ziemniakami. Wybierając „zamienniki frytek” zapewnimy sobie dużą ilość błonnika, który dobrze wpłynie na proces trawienia.




8.REZYGNUJMY Z SOSÓW

Zamawiając sałatki wybierajmy te na bazie oliwą z oliwek. Możemy też poprosić o sos w oddzielnym naczyniu i dolać sobie niepełną porcje. Wybierając również dania główne unikajmy potraw z ciężkimi zawiesistymi sosami, ewentualnie decydując się na nie upewnijmy się wcześniej, aby nie były one na bazie śmietany.




9.PAMIĘTAJMY O WARZYWACH

Nie rezygnujmy z warzyw, jeśli nie ma ich w zestawie zamówmy je dodatkowo. Musimy pamiętać, że warzywa powinny znajdować się w każdym naszym posiłku.





10.ZAMAWIAJMY DESERY Z ROZWAGĄ

Po obiedzie jeśli nie możemy odmówić sobie deseru odczekajmy chwile zajmując się w tym czasie rozmową z przyjaciółmi, a kawałek ciasta z czekoladową polewą zastąpmy gałką sorbetu.





11.STAWIAJMY NA WODĘ

Do posiłku najlepszym rozwiązaniem będzie wybór wody, która nie dostarczy nam niepotrzebnych kalorii. Wystrzegajmy się słodkich napojów niegazowanych i gazowanych, gdyż zawierają sporą ilość dodanego cukru.






Pamiętajmy, że częste sięganie po „Fast food’y” nie jest dobre dla naszego organizmu, gdyż dostarczamy sobie wysokokaloryczne posiłki z dużą ilością soli i tłuszczy nasyconych, które są dla nas bardzo szkodliwe. Zastanówmy się czy nie warto czasami poczekać dłużej w restauracji, otrzymując danie z dobrych i świeżych produktów.   

Autor tekstu: mgr Ilona Maślanka

dietetyk – Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

poradnia dietetyczna rzeszów



Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij