odchudzanie jesienną porą
Odchudzanie jesienią
27 października 2020
jak powstaje otyłość
Przyczyny nadwagi i otyłości
17 listopada 2020
Pokaż wszystkie

Odchudzanie fakty i mity

prawda-o-odchudzaniu
 
 


                                                                                  Fakty i mity o odchudzaniu

Odchudzanie to popularne i powszechne zagadnienie obecnych czasów. Temat ten poruszany jest zarówno w Internecie, portalach społecznościowych,  jak i telewizji oraz prasie. W związku z tym można znaleźć całą masę różnych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów oraz wiele cudownych diet odchudzających. Niestety, większość z nich nie do końca się sprawdza. Niektóre metody odchudzania oprócz tego, że mogą być nie skuteczne to dodatkowo mogą doprowadzić do wzrostu masy ciała, efektu jo-jo a nawet stanowić zagrożenie dla zdrowia. Dlatego też w tym artykule zostaną przedstawione mity i fakty dotyczące odchudzania.

 

informacje-na-temat-odchudzania

 

Mit Na diecie odchudzającej jest się głodnym.
Fakt:  Prawidłowo zbilansowana dieta redukcyjna ułożona przez wykwalifikowanego dietetyka zaspokaja łaknienie, ponadto dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz minerałów. Dobry specjalista bierze pod uwagę również preferencje smakowe, nietolerancje na konkretne produkty oraz alergie. Zaplanowana dieta odchudzająca jest indywidualnie dopasowana do wymagań organizmu.

Mit: Podczas odchudzania można jeść owoce w nieograniczonych ilościach.
Fakt: Owoce są źródłem witamin, składników mineralnych oraz związków bioaktywnych. Zawierają jednak także duże ilości węglowodanów prostych-fruktozy, która spożywana w nadmiernych ilościach prowadzi do wzrostu poziomu glukozy we krwi oraz wpływa na przybieranie masy ciała. Zalecana ilość owoców w ciągu dnia to około 100 g.

 

 

 

 

 

Mit: Nie powinno się spożywać żadnego posiłku po godzinie 18:00. fakty i mity o odchudzaniu
Fakt: Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia ostatni posiłek należy spożyć ok. 3 godziny przed snem. Właściwa częstość spożywania posiłków stanowi kluczowy element procesu odchudzania. Zachowanie 3 godzinnej przerwy pomiędzy posiłkiem a snem pozwoli na sprawny przebieg procesów trawiennych oraz wykorzystanie spożytej energii na wykonanie wieczornych czynności. Ponadto odpowiednio skomponowany posiłek, w tym jego pora ma również wpływ na gospodarkę węglowodanową oraz poziom glukozy podczas odpoczynku sennego.

Mit: Podczas odchudzania można jeść owoce w nieograniczonych ilościach.
Fakt: Owoce są źródłem witamin, składników mineralnych oraz związków bioaktywnych. Zawierają jednak także duże ilości węglowodanów prostych-fruktozy, która spożywana w nadmiernych ilościach prowadzi do wzrostu poziomu glukozy we krwi oraz wpływa na przybieranie masy ciała. Zalecana ilość owoców w ciągu dnia to około 100 g.

 

 

 

 

 

cała prawda o odchudzaniuMit: Nie powinno się spożywać żadnego posiłku po godzinie 18:00.
Fakt: Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia ostatni posiłek należy spożyć ok. 3 godziny przed snem. Właściwa częstość spożywania posiłków stanowi kluczowy element procesu odchudzania. Zachowanie 3 godzinnej przerwy pomiędzy posiłkiem a snem pozwoli na sprawny przebieg procesów trawiennych oraz wykorzystanie spożytej energii na wykonanie wieczornych czynności. Ponadto odpowiednio skomponowany posiłek, w tym jego pora ma również wpływ na gospodarkę węglowodanową oraz poziom glukozy podczas odpoczynku sennego.

Mit: Podczas odchudzania powinno ograniczać się gluten i laktozę.
Fakt: Jedynymi powodami dla których faktycznie powinno się zrezygnować z tych składników są celiakia oraz nietolerancja laktozy. W przeciwnym wypadku nie istnieją żadne przeszkody do spożywania glutenu oraz laktozy w diecie redukcyjnej.

 

 

 

 

 

 


Mit:
Dzięki stosowaniu produktów typu light szybciej schudnę. odchudzanie zasady
Fakt: Produkty light mogą być tak samo kaloryczne jak te nieoznaczone modnym hasłem. W ich składzie można znaleźć słodziki, tj. jak aspartam, acesulfam K oraz całą masę sztucznych dodatków. Kupując produkt typu light wiele osób ma nadzieję, że dostarczy on mniej kalorii od produktu tradycyjnego. Niestety niejednokrotnie zmniejszenie ilości jednego składnika wiąże się ze zwiększeniem ilości drugiego, w skutek czego dochodzi do zwiększenia całkowitej wartości energetycznej produktu (np. usunięcie cukru, w zamian za zwiększenie ilości tłuszczu).

Mit: Na diecie zakazane jest jedzenie ziemniaków, makaronu i pieczywa.
Fakt: Problem kaloryczności tych produktów stanowią najczęściej sposób przyrządzenia oraz dobór dodatków. 100 g ugotowanych ziemniaków dostarcza zaledwie 90 kcal oraz sporą dawkę witamin C, B6 a także potasu i beta-karotenu. W przypadku makaronu oraz pieczywa warto wybierać produkty pełnoziarniste ze względu na większą zawartość składników mineralnych, błonnika oraz witamin. Należy zwrócić uwagę na ilość oraz jakość wybieranych dodatków, tj.: tłuste mięso, ser żółty, kaloryczne sosy. Zamiast nich warto wypróbować kompozycje z większą ilością warzyw oraz chudego mięsa i nabiału.

 

 

Podsumowując
Nie warto wierzyć we wszystko co przeczytamy lub usłyszymy w mediach. Szukając informacji odnośnie odchudzania należy korzystać z rzetelnych źródeł. Najlepszą opcją jest zwrócenie się po pomoc do doświadczonego dietetyka. Wówczas będziemy mieć pewność, że znajdujemy się w dobrych rękach a proces odchudzania jest w pełni kontrolowany i bezpieczny.

 

 

Autor tekstu:  inż. Martyna Szałankiewicz

dietetyk
Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

https://dietetyk-vital.pl/wp-content/uploads/2015/09/logo-vital-2.png

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij