KISZONKI
2 stycznia 2018
POD LUPĄ – owoce suszone
31 stycznia 2018
Pokaż wszystkie

Owoce suszone

Owoce suszone są bardzo dobrą alternatywą dla słodyczy i idealną przegryzką pomiędzy posiłkami. Na półkach sklepowych możemy znaleźć duży wybór różnego rodzaju owoców suszonych. Choć częściej sięgamy po nie zimą, są dostępne przez cały rok. Nadają się jako dodatek do różnych potraw, zarówno do dań na słodko jak i wytrawnych. Czy oprócz wymienionych zalet owoce suszone są produktem który może wzbogacić naszą dietę o cenne składniki odżywcze?

 

suszone-owoceAby uzyskać odpowiedź na to pytanie, zastanówmy się czym owoce suszone różnią się od owoców świeżych. Proces suszenia pozwala uzyskać produkt o zmniejszonej zawartości i aktywności wody (o około 55-60%), co pozwala na przedłużenie jego trwałości. Zmienia się również ciężar i objętość takiego produktu. Skoro owoce suszone mają o około 60% niższą zawartość wody w porównaniu do owoców świeżych, kondensacji ulegają inne składniki pokarmowe. Zwiększa się w nich zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów, a także kalorii – nawet do 5x więcej w porównaniu do owoców świeżych. W tabeli przedstawiono porównanie wybranych składników odżywczych kilku świeżych i suszonych owoców w 100g.

Owoc

Suszone

Świeże

Kalorie [kcal]

Białka [g]

Tłuszcze [g]

Węglowodany [g]

Błonnik [g]

Kalorie [kcal]

Białka [g]

Tłuszcze [g]

Węglowodany [g]

Błonnik [g]

Śliwki

267

3,5

1,2

59,5

9,4

45

0,6

0,2

10,1

1,6

Morele

284

5,4

1,2

61,9

10,3

47

0,9

0,2

10,2

1

Rodzynki/Winogrona

277

2,3

0,5

65,5

6,5

69

0,5

0,2

16,1

1,5

Żurawina

308

0,1

1,4

76,7

5,7

46

0,5

0,1

8,4

3,6

Daktyle

277

2

0,4

65,3

8,7

277

1,8

0,2

68,3

6,7

Pozytywną zmianą jakiej ulegają owoce w trakcie suszenia, w porównaniu do ich świeżych odpowiedników jest zwiększona zawartość składników mineralnych, przede wszystkim potasu, wapnia, magnezu, a także błonnika pokarmowego oraz witaminy A. Jako źródło błonnika, suszone owoce będą dawały uczucie sytości po ich spożyciu oraz korzystnie wpływały na uregulowanie pracy jelit, zapobiegając zaparciom. W zależności od rodzaju, suszone owoce będą wykazywały różny wpływ na nasz organizm. Zanim włączymy je do diety zwróćmy uwagę na właściwości kilku wyszczególnionych owoców.

.

sliwkaŚliwki – ze względu na dużą ilość błonnika pokarmowego, który reguluje pasaż treści jelitowej, są zalecane przy zaparciach. Posiadają dużą ilość wapnia, mogą stanowić uzupełnienie diety w ten pierwiastek, a także potasu i magnezu. Owoce te wyróżnia wysoka zawartość związków bioaktywnych.

.

.

 

suszone morleMorele – są cennym źródłem beta-karotenu oraz likopenu – przeciwutleniaczy, które chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz przeciwdziałają procesom starzenia się, korzystnie wpływają na wzrok. W suszonych morelach znaleźć można witaminy z grupy B oraz witaminę E – poprawiającą stan cery. Owoce te w postaci suszonej wykazują właściwości zasadotwórcze, dlatego są zalecane w zaburzeniach przemiany materii.

 

ŻURAWINAŻurawina – wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, dzięki sporej zawartości związków polifenolowych. Owoce żurawiny zawierają związki należące do flawanoli – proantocyjanidyny, które ograniczają kolonizację bakterii w obrębie układu moczowego, dlatego żurawina jest wykorzystywana w prewencji i zapobieganiu zakażeniom układu moczowego. Jest bardzo dobrym źródłem witamin o działaniu antyoksydacyjnym: C, E.

.

 

Daktyle-suszoneDaktyle – dostarczają dużej ilości cukrów prostych, dlatego mogą być dobrym źródeł energii dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Owoce te są źródłem potasu, wapnia, żelaza, magnezu oraz witamin z grupy B. Daktyle obfitują w antyoksydanty, przez co wspomagają pracę układu odpornościowego oraz opóźniają procesy starzenia się.

.

rodzynki 2

.

Rodzynki – to źródło cukrów prostych, po ich spożyciu szybko wzrasta poziom glukozy we krwi. Nadają się jako przekąska dla osób aktywnych. Korzystnie wpływają na pracę serca, za sprawą sporej ilości związków polifenolowych. Dostarczają również witamin z grupy B oraz C i E. Zawierają składniki mineralne takie jak żelazo, potas, magnes, wapń, cynk.

.

 

             Suszone owoce z pewnością są składnikiem diety, który wzbogaci ją o składniki mineralne, witaminy, antyoksydanty oraz błonnik pokarmowy. Warto po nie sięgać pomiędzy posiłkami, jednak w niewielkich ilościach, ponieważ są dość kaloryczne. Suszone owoce nie są polecane osobom z cukrzycą, gdyż szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Wprowadzając owoce suszone do naszej diety zwracajmy uwagę na ich skład. Producenci żywności często dodają do tego rodzaju żywności konserwanty, w celu przedłużenia ich trwałości.

O tym po jakie owoce warto sięgać, które z nich są wolne od dodatków konserwujących dowiecie się już wkrótce sięgając po artykuł z serii „Pod lupą” o owocach suszonych. Zapraszamy do lektury!

bakalie_3315941

 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij