NAWADNIANIE W TRAKCIE WYSIŁKU- 5 najważniejszych zasad
25 listopada 2017
Zdrowe przepisy na Święta Bożego Narodzenia
20 grudnia 2017
Pokaż wszystkie

RYBY jako zdrowe urozmaicenie diety?

                    Jednym z rodzajów żywności, wokół której toczy się wiele kontrowersji są ryby. Z jednej strony to źródło wielu substancji o prozdrowotnym działaniu, z drugiej kumulacja toksyn, zanieczyszczeń i pestycydów. Ryby jak i inne rodzaje żywności pochodzenia roślinnego czy zwierzęcego mogą zawierać szkodliwe dla zdrowia substancje, które przenikają ze środowiska z którego pochodzą. Nie jest to jednak przeciwwskazaniem do całkowitej rezygnacji z takich produktów spożywczych. Istotna jest nie tylko sama obecność zanieczyszczeń ale ich ilość.

.

 

łosośRyby stanową ważny element diety. Są źródłem wysokowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, a przede wszystkim wielonienasyconych kwasów tłuszczowych: EPA i DHA. Wymienione kwasy tłuszczowe wykazują działanie hipolipemiczne- obniżające poziom cholesterolu we krwi, dlatego Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie ryb w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca. Ponadto kwasy te mają działanie antyagregacyjne – rozrzedzające krew. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz systemu nerwowego, dzięki zawartości tryptofanu i serotoniny – elementów wpływających na poprawę nastroju. Spośród cennych składników odżywczych ryby charakteryzuje wysoka zawartość jodu – pierwiastka wspierającego pracę tarczycy oraz selenu – o działaniu przeciwutleniającym, przeciwnowotworowym i opóźniającym procesy starzenia się organizmu. Tłuste ryby morskie są także dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E, natomiast chude gatunki ryb dostarczają witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B12. Do tłustych ryb należą m. in.: łosoś, halibut, tuńczyk, śledź, makrela, sardynka, szprot, węgorz, do chudych: dorsz, sola, mintaj, miruna, flądra, dorada.

.

Ryby powinny być obecne w naszej diecie 1-2 razy w tygodniu, gdyż korzyści wynikające z ich spożywania są większe niż zagrożenia związane z dostarczeniem zanieczyszczeń czy metali ciężkich. Należy pamiętać, że w celu ochrony zdrowia konsumenta ustalono limity szkodliwych substancji w żywności takich jak metale ciężkie, dioksyny, polichlorowane bifenyle, pestycydy czy wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Produkty, które nie spełniają tych kryteriów nie mogą być dopuszczone na rynek europejski, ponadto limity obowiązują również pasze, którymi są karmione zwierzęta hodowlane. Największa ilość zanieczyszczeń gromadzi się w części brzusznej, dlatego usunięcie tych elementów z ryby oraz obróbka termiczna w znacznym stopniu obniża ilość szkodliwych substancji w takiej żywności. Ryby, które trafiają na nasz stół mogą pochodzić z różnych źródeł. Najlepiej jest kupować ryby prosto z portów rybackich lub z hodowli ekologicznych, wówczas mamy pewność że jakość takiego mięsa jest dobra. Jeśli nie mamy takiej możliwości warto wizualnie ocenić świeżość ryby, zwracając uwagę na kilka istotnych szczegółów:

.świeża-ryba

  • oczy – powinny być przezroczyste (nie mętne) i wypukłe

  • łuski – lśniące i dobrze przylegające do mięsa

  • skrzela – jasnoczerwone, intensywnie zabarwione i nie pokryte śluzem

  • mięśnie – sprężyste przy naciśnięciu

  • zapach – powinien być jak najbardziej zbliżony do naturalnego

.

.

ryba wigiljaRyba stanowi podstawową potrawę na wielu wigilijnych stołach. Jaką rybę wybrać na tą okazję? Tradycyjny karp często króluje na świątecznych talerzach, jednak z uwagi na sporą ilość ości chętnie szukamy jego zamienników. Najbardziej wartościowe będą ryby morskie, z uwagi na dużą ilość korzystnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych omega-3. Dobrym gatunkiem będzie mintaj, łosoś, śledź, dorsz, sola, halibut. Jeśli zdecydujemy się na rybę słodkowodną warto sięgnąć po bogatego w łatwo przyswajalne białko pstrąga lub szczupaka. Istotny jest sposób przygotowania takiej potrawy. Pieczenie lub gotowanie na parze pozwala na zachowanie cennych składników odżywczych w rybach, zapewnia także łatwą strawność takiej potrawy.

.

           Podsumowując ryby – choć dla niektórych temat kontrowersyjny – warto jeść! Stanowią doskonałe urozmaicenie naszej codziennej diety, dlatego pamiętajmy o nich komponując tygodniowy jadłospis.

.

 

Poniżej kilka świątecznych przepisów na rybę:

Ryba po grecku (1 porcja): 150g dorsza, miruny lub soli, 1 marchewka, 1 mała pietruszka, kawałek selera, ½ cebuli, 1 łyżeczka koncentratu pomidorowego, 1 łyżeczka oleju rzepakowego, sól, pieprz, liść laurowy, ziele angielskie, natka pietruszki. Warzywa obrać i zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Cebulę pokroić w kostkę. Rybę pokroić na mniejsze kawałki. Warzywa (oprócz cebuli) przełożyć do rondelka, podlać niewielką ilością wody, dodać liść laurowy, ziele angielskie, posolić i dusić ok. 15-20 min. Cebulę zeszklić na patelni na oleju, następnie dodać do gotujących się warzyw, dorzucić koncentrat, wymieszać całość. Rybę oprószyć solą, pieprzem. Naczynie żaroodporne lekko natłuścić ułożyć rybę, warstwę warzyw i wstawić do piekarnika nagrzanego do 200oC na ok. 30 minut. Po wyjęciu, wierz posypać natką pietruszki.

.łosoś

filet z łososia 150g, 1 łyżeczka oliwy z oliwek, 2-3 plasterki cytryny, koperek, sól i pieprz. Łososia skropić sokiem z cytryny i oprószyć solą, pieprzem. Rękaw do pieczenia natłuścić oliwą, ułożyć łososia, plasterki cytryny i posypać posiekanym koperkiem. Zamknąć rękaw i wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 oC na ok. 20 minut.

.

 

Pstrąg pieczony z bukietem warzyw (1 porcja): pstrąg świeży ok. 180-200g, 200g bukietu warzyw mrożonych (np.: brokuł, kalafior, marchew), 1 łyżeczka oliwy z oliwek, 2-3 plasterki świeżej cytryny, ząbek czosnku, rozmaryn, oregano, sól, pieprz. Rybę oprószyć solą, rozmarynem i oregano, skropić oliwą z oliwek, na wierzch ułożyć plasterki cytryny. Warzywa rozmrozić. Na blaszce do pieczenia wyłożyć pstrąga, dodać bukiet warzyw. Oliwę połączyć z czosnkiem przeciśniętym przez praskę i polać całość. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200oC na 20-30 minut.

Kuracje odchudzające, wyszczuplanie sylwetki, leczenie otyłości – Dobry dietetyk Rzeszów

Dobierz odpowiednie produkty do swojego menu. Zwracaj uwagę na to co kupujesz i włączasz do swojego jadłospisu zgodnie z powiedzeniem „Wiem co jem / wiesz co jesz”. Jeśli nie wiesz od czego zacząć skontaktuj się z nami i umów się na pierwszą wizytę u dietetyka. Nasz dobry dietetyk Rzeszów i poradnia dietetyczna pozostają do Twojej dyspozycji. Szczegółowy wywiad dietetyczny, aktualne badania lekarskie, analiza składu ciała pozwoli ustalić indywidualne dopasowanie diety i dobór diety na optymalnym poziomie energetycznym oraz na ustalenia kuracji dietetycznej. W programie dietetycznym uwzględniamy styl życia oraz poziom aktywności fizycznej.

Zmiana nawyków żywieniowych, zdrowe nawyki żywieniowe pozwolą łatwiej ustabilizować wagę. Ustalamy dietę pod Wasze preferencje smakowe i dopasowujemy takie składniki jakie lubisz! Wychodzimy z założenia, że im jadłospis lepiej dopasowany tym większa szansa na powodzenie kuracji odchudzającej.

Sprawdź jak wygląda pierwsza wizyta u dietetyka.  Regularne wizyty ustalą zmiany programu żywieniowego, pozwolą na budowanie świadomości żywieniowej oraz nauczą jak dobierać produkty oraz na co zwracać uwagę aby odchudzanie, leczenie otyłości, skuteczne odchudzanie było skuteczne, mądre i zdrowe. Terapia dietetyczna to również budowanie świadomości dokonywania właściwych wyborów żywieniowych, zwracanie uwagi na etykietę i skład produktów.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij