leczenie otyłosci
Leczenie Otyłości
12 stycznia 2020
wegetariańska dieta
Dieta Wegetariańska
22 stycznia 2020
Pokaż wszystkie

Dietetyk sportowy

dietetyk rzeszow

Dietetyk sportowy – jaka jest jego rola w osiąganiu sportowych celów?

Zbilansowana i prawidłowa dieta jest kluczem do sukcesu każdego człowieka. W dzisiejszych czasach zainteresowanie dietetyką sportową jest coraz większe, a profesjonalne wsparcie dietetyka może pomóc nie tylko zawodowym sportowcom, ale również i osobom uprawiającym sport amatorsko.

Kim zatem jest dietetyk sportowy i jaka jest jego rola?

Dietetyk sportowy zajmuje się osobami, które chcą zwiększyć swoją wytrzymałość, podnieść wydolność, jak również osiągnąć lepsze wyniki sportowe. Na początku każdej współpracy dietetyk musi ustalić jakie są potrzeby, cele i na jaką ilość kalorii może sobie pozwolić. Kluczem do sukcesu dietetyka sportowego jest indywidualne podejście do każdego sportowca biorąc pod uwagę dyscyplinę sportową.

Rola dietetyka sportowego:

dietetyk sportowy

Odpowiednie dobranie zapotrzebowania energetycznego, płynów, składników mineralnych i witamin.

Dobór odpowiedniego żywienie do warunków środowiskowych panujących podczas treningu.

Określenie odpowiedniej masy ciała.

Dostosowanie jadłospisu w przypadku występowania jednostki chorobowej u sportowca.

Wykonywanie podstawowych pomiarów masy ciała, wzrostu, składu ciała.

Opracowanie indywidualnego planu żywieniowego, ściśle dostosowanego do treningów.

Wskazanie alternatywnego wyboru żywieniowego w sytuacjach, gdy znajdzie się w restauracji lub podróży i nie ma możliwości przygotowania własnego posiłku.

Dobór odpowiednich suplementów.

Współpraca z całym zespołem medycznym czuwającym nad pełnym przygotowaniem sportowca.



Czy prawidłowo dobrana dieta może wpływać na wyniki sportowca?

Odpowiednia dieta u sportowców zapewnia prawidłowe wzrastanie i regeneracje komórek po wysiłku fizycznym oraz zwiększa wydolność organizmu sportowca. Dietetyk sportowy ma za zadanie udzielić porad w kwestii prawidłowego żywienia. Powinien również ustalić odpowiednią podaż kaloryczną i ilość płynów, wszystko to musi ściśle współpracować z ilością treningów. Dodatkowo dietetyk musi czuwać nad etapami: przygotowaniem do zawodów, po sezonie i bezpośrednio przed rywalizacją. Dobrze dobrany jadłospis powinien być dostosowany do wieku sportowca, płci, masy ciała, przemiany materii, dyscypliny sportu oraz okresu przygotowań do sezonu.

odchudzanie z dietetykiem

Na czym powinna opiera cię prawidłowa dieta sportowca?

Białko – stanowi podstawowy składnik budulcowy, wykorzystywany do budowy tkanki mięśniowej oraz do jej regeneracji po treningu. Wraz ze wzrastającą ilością mięśni w organizmie, dochodzi do wzrostu zapotrzebowania na białko.
Tłuszcz – składnik pokarmowy, źródło energii pozabiałkowej i element budulcowy. Wbrew pozorom ilość tłuszczu nie powinna być w diecie ograniczana, gdyż wspomaga regenerację oraz chroni przed urazami.
Węglowodany – najważniejsze źródło energii, najlepsze dla sportowca są węglowodany złożone źródło cennego błonnika.
Woda – utrzymuje dobre samopoczucie, wydolność, zapobiega odwodnieniu, zwiększa wytrzymałość mięśni i zapobiega przegrzaniu organizmu.

Prawidłowa dieta sportowca powinna dostarczać odpowiednią ilość kalorii, białek, węglowodanów i tłuszczy oraz zapobiegać wystąpieniu niedoborów witaminowych. Zbilansowanie diety wymaga od dietetyka dużej wiedzy i umiejętności, gdyż nieprawidłowo dobrana może powodować brak efektów, a nawet wycieńczenie organizmu.



Autor tekstu: mgr Ilona Maślanka 

dietetyk sportowy Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

poradnia dietetyczna rzeszów

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij