Zdrowe przepisy na Święta Bożego Narodzenia
20 grudnia 2017
Owoce suszone
8 stycznia 2018
Pokaż wszystkie

KISZONKI

              Okres zimowy wiąże się z ograniczeniem dostępu do świeżych i smacznych warzyw. Często rezygnujemy z warzywnego dodatku do posiłku w obawie o jego nikłą wartość odżywczą. Pamiętajmy, że zalecane przez Instytut Żywności i Żywienia 5 porcji warzyw w codziennym żywieniu obowiązuje również zimą. Skąd więc brać warzywa, które wzbogacą naszą dietę o odpowiednie składniki odżywcze? Niezastąpione będą mrożonki oraz produkty kiszone. Te ostatnie idealnie sprawdzą się jako dodatek do obiadu czy kanapek przy okazji dostarczą do naszego organizmu wiele wartościowych elementów.

 

Kiszenie to naturalny proces utrwalania żywności, w którym cukry proste są rozkładane do kwasu mlekowego pod wpływem działania bakterii fermentacji mlekowej. Aby proces ten przebiegał prawidłowo należy zadbać o odpowiedniej jakości surowiec (np.: warzywo, owoc), niskie pH oraz ograniczenie dostępu do tlenu. W wyniku kiszenia otrzymujemy produkty o cennych walorach zdrowotnych. Poniżej kilka zalet produktów kiszonych:

.

kiszone_ogorki_00

  • Są źródłem probiotyków, które regulują pracę jelit, wspomagają trawienie i wchłanianie składników pokarmowych, m.in.: żelaza, fosforu, wapnia. Korzystnie wpływają na układ odpornościowy, wspomagając organizm w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi. Ponadto bakterie probiotyczne ułatwiają usuwanie cholesterolu, zapobiegając w ten sposób miażdżycy.

.

  • Dostarczają witamin z grupy B. Biorą one udział w metabolizmie białek, tłuszczów i węglowodanów, jak również wpływają na wygląd włosów, skóry i paznokci. Kiszonki są także dobrym źródłem witaminy C, dlatego warto je łączyć z produktami bogatymi w żelazo (np. wołowina) gdyż zwiększa ona jego wchłanianie z pożywienia. W produktach kiszonych znajdziemy także witaminy A i K.

.

  • Dzięki zawartości witamin o działaniu przeciwutleniającym, karotenoidów i polifenoli kiszona kapusta wykazuje działanie przeciwnowotworowe oraz przeciwutleniające, dzięki czemu chroni organizm przed działaniem wolnych rodników.

.Kapusta kisozna

  • To źródło błonnika pokarmowego – zapewniającego sytość i przyspieszającego metabolizm – co korzystnie wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała.Dodatkowo pobudza perystaltykę jelit zapobiegając zaparciom.

.

  • Zalecane dla osób będących na diecie redukcyjnej – z uwagi na niską kaloryczność produktów kiszonych (cukier zawarty w warzywach jest przekształcany do kwasu mlekowego). Dla przykładu ogórek kiszony o wadze 100g dostarcza jedynie 11 kcal, a porcja kiszonej kapusty 110 kcal to 18 kcal.

.

 

Produkty kiszone posiadają dużą ilość soli, która hamuje rozwój bakterii podczas kiszenia, dlatego w dużych ilościach nie są polecane osobom z nadciśnieniem i chorobami układu krążenia.

.

soki-kwaszone-large

Oprócz popularnych warzyw, które najczęściej poddajemy kiszeniu, ukisić można także buraki, cukinię, paprykę, czosnek czy grzyby. Na półkach sklepowych dostępny jest również bogaty asortyment soków z kiszonych warzyw, np.: marchwi, selera, pietruszki, baraków, kapusty.

.

Kiszonki najlepiej przygotowywać w warunkach domowych, wówczas mamy pewność że jest to produkt o wysokiej wartości odżywczej. Kiszonki dostępne w sklepach często zawierają substancje konserwujące, wzmacniacze smaku oraz składniki które sztucznie przyspieszają proces fermentacji. Takie produkty posiadają niższą wartość zdrowotną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij