zalecany talerz zdrowia
Talerz zdrowia
12 lipca 2022
metamorfoza dietetyczna 12 chłopca
Zmiana masy tkanki tłuszczowej u 12 letniego chłopca o -10,5 kg
3 sierpnia 2022
Pokaż wszystkie

Tofu w diecie

jedzenie tofu

Tofu to produkt wywodzący się z Azji a głownie z Chin i Japonii. Powstaje w skutek koagulacji mleka sojowego. Nazywany jest więc „sojowym serem”. Tak więc tofu to produkt powstający w wyniku reakcji chemicznej. Można też wyprodukować tofu w warunkach domowych i wówczas koagulatorem staje się ocet lub sok z cytryny. Wśród produktów oferowanych na rynku można spotkać tofu wędzone, tofu z dodatkami oraz podstawowe tofu naturalne. To ostatnie można podzielić na:


Tofu regularne inaczej twarde – kształtem i strukturą przypomina gąbkę, nie traci kształtu podczas podgrzewania, dobrze chłonie smaki i armaty.
Tofu jedwabiste – jest gładkie, jednorodne i śliskie.


Tofu zamiennik mięsa i sera w diecie

Tofu w diecie często stosowane jest jako zamiennik sera czy mięsa. Tak naprawdę nie ma konkretnego smaku lub jest on dla nas ledwo wyczuwalny. Jest to surowiec, który nabiera aromatu w zależności od jego przyprawienia. Można więc przyrządzić go na wiele sposobów. W swoim składzie zawiera dużo pełnowartościowego białka a także roślinnego tłuszczu i wapń w ilości 80,2mg/ 100g produktu. Oprócz tego w jego składzie znaleźć można również mnóstwo innych witamin i minerałów takich jak magnez, fosfor, selen czy cyk.
W 100g tofu znajduje się 99 kcal oraz 9.9g białka, 5.3g tłuszczu, 1.78g węglowodanów i aż 81.4 g wody.

Tofu bogate w izoflawony sojowe

Nasiona soi, a co za tym idzie również wyroby sojowe w tym głownie tofu są bogate w izoflawony sojowe. Są to substancje bioaktywne które swoją budową przypominają hormony płciowe żeńskie. Ich spożycie wykazuje korzystny wpływ na zdrowie. Przyczynia się między innymi do zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób układu sercowo naczyniowego. Świadczy o tym badanie naukowe przeprowadzone przez Harvard Medical School oraz Brigham and Women’s Hospital, które dowodzi, że spożywanie tofu częściej niż 1 raz w tygodniu skutkowało niższym o 18% ryzykiem rozwoju chorób układu sercowo naczyniowego w porównaniu do osób z niższym 12% procentowym ryzkiem, spożywających tofu rzadziej niż raz w miesiącu. Szczególnie dobre efekty widoczne były w populacji kobiet w wieku rozrodczym lub u kobiet po menopauzie, które nie stosowały leczenia hormonalnego. Spożycie tofu wpływa też korzystnie na załagodzenie objawów menopauzy, obniżenie ryzyka rozwoju cukrzycy, osteoporozy oraz nowotworów prostaty i piersi.

właściwości tofu

Przeciwskazana do spożywania tofu

Istnieją również przeciwwskazania do spożycia soi i izoflawonów z niej pochodzących. Dotyczą one:

  • kobiet posiadających nowotwory piersi wrażliwe na estrogeny
  • kobiet chorujących na endometriozę
  • osób chorujących na niedoczynność tarczycy ze względu na obecność goitrogenów
  • u osób posiadających alergię na soję

Bardzo często można spotkać się z strachem przez spożywaniem produktów sojowych ze względu na jej częste modyfikacje genetyczne. Podczas wybierania tego typu artykułów warto sięgnąć po te które na etykiecie mają oznaczenie produktu organicznego, GMO-free lub BIO. Wówczas mamy pewność, że produkt który wybieramy jest dobrej jakości i nie szkodzi zdrowiu.
Jak już wiadomo tofu to produkt, który doskonale chłonie smaki i aromaty. Dzięki temu posiada bardzo szerokie zastosowanie. Świetnie sprawdzi się jako podstawa lub składnik wielu dań. Kilka przepisów poniżej.


Przepisy z tofu
dania z tofu

Smażone tofu z brokułem i papryką (4 porcje)

 

1 opakowanie tofu, 1 brokuł, 1 papryka czerwona, 1 ząbek czosnku, ½ cm imbiru, 2 łyżki oleju do smażenia, ¼ szklanki wody, 1 łyżka mąki ziemniaczanej, 3 łyżki sosu sojowego, 1 łyżeczka oleju sezamowego, 1 łyżka octu ryżowego, 2 łyżki słodkiego sosu chili, 1 łyżka świeżo startego imbiru, 2 łyżeczki brązowego cukru, sezam lub czarnuszka, płatki chili (opcjonalnie), sól, dodatkowa woda. Wykonanie: Tofu odsączyć i pokroić na 1 cm kostkę. Podsmażyć na oleju na złoto (około 8-10 minut) i odłożyć. Rozpuścić mąkę ziemniaczaną w ¼ szklanki wody. Dodać i wymieszać sos sojowy, ocet, sos chili, starty imbir, olej sezamowy i cukier. Odstawić. Na patelnię po tofu dodać czosnek i imbir pokrojone w cienkie plasterki. Podsmażyć chwilę i dodać różyczki brokuła oraz pokrojoną w słupki paprykę. Oprószyć solą, podlać wodą (około 1/4 szklanki) i przykryć pokrywką. Dusić około 3-5 minut. Zdjąć pokrywkę, dodać tofu oraz sos. Podgrzewać całość delikatnie mieszając, aż sos zgęstnieje. Można podawać z ryżem, makaronem lub bez dodatków. Posypać sezamem lub czarnuszką i opcjonalnie płatkami chili.


tofu w sałatce

Sałatka z wędzonym tofu (1 porcja)

2 garści rukoli, ¼ żółtej papryki, ¼ czerwonej papryki, ½ ogórka, 2 liście sałaty lodowej, 50g tofu wędzonego; dressing: 1 łyżka musztardy francuskiej, 2 łyżki soku z cytryny, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżeczka miodu. Wykonanie: Wszystkie składniki na dressing wymieszać ze sobą. Warzywa i tofu pokroić w dowolnej wielkości kostkę, dodać rukolę i porwaną na kawałki sałatę. Doprawić dressingiem. Opcjonalnie można jeszcze pokropić sosem balsamicznym i posypać ulubionymi ziarnami np. sezamu.


zupa z tofu

Chińska zupa z jarmużem i tofu (4 porcje)

2 duże liście jarmużu (2 szklanki posiekanego), 2 ziemniaki, 2 małe marchewki, 1 duża cebula, 2 ząbki czosnku, 1 kostka tofu wędzonego, 4 szkl. wody, ½ łyżeczki papryki słodkiej wędzonej + do posypania wierzchu, ½ łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej, ¼ łyżeczki kurkumy, ¼ łyżeczki kuminu (kminu rzymskiego), sól, pieprz – do smaku, olej – do smażenia. Wykonanie: W garnku o grubym dnie rozgrzać olej. Czosnek obrać, posiekać i odstawi
na 10 minut. Ziemniaki i marchewki umyć, obrać i pokroić w kostkę. Cebulę obrać i pokroić w kostkę, podsmażyć na rumiano. Dodać czosnek i jeszcze chwilę podsmażyć. Do garnka dodać pokrojone w kostkę marchewki, podsmażyć i w tym czasie pokroić ziemniaki. Dodać ziemniaki i podsmażyć, aż warzywa zaczną się lekko rumienić. Warzywa zalać wodą, dodać przyprawy i gotować do czasu, aż ziemniaki i marchewka będą miękkie ale nie rozpadające się, około 15-20 minut. W trakcie, kiedy warzywa się gotują, umyć liście pod bieżącą wodą, odciąć grube łodygi i włókna, pokroić w paseczki (lub grubo posiekać).Gdy warzywa są ugotowane, odłowić połowę a pozostałą zawartość garnka zblendować na gładko. Dodać odłożone warzywa, dorzucić pokrojony jarmuż i gotować kolejne 5 minut. Tofu pokroić w małe plasterki lub w kostkę, podsmażyć na niewielkiej ilości oleju. Doda
bezpośrednio do zupy, lub posypać na wierzchu już w miseczkach.


Zmień nawyki żywieniowe! Jeśli nie wiesz, od czego zacząć odwiedź nas w Poradni Vital Rzeszów.  Nasz dietetyk pomoże Ci skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów i zadba o Twój zdrowy nowy jadłospis. Umów się na wizytę stacjonarną do naszej poradni dietetycznej lub skorzystaj z wizyty u dietetyka online.


Autor tekstu: mgr Patrycja Korda

dietetyk kliniczny Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

https://dietetyk-vital.pl/wp-content/uploads/2015/09/logo-vital-2.png
 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij