metamorfoza dietetyczna 12 chłopca
Zmiana masy tkanki tłuszczowej u 12 letniego chłopca o -10,5 kg
3 sierpnia 2022
warsztaty rzeszów
Warsztaty dietetyczne dla młodzieży
10 października 2022
Pokaż wszystkie

Czy można jeść owoce przy cukrzycy

owoce dla cukrzyka

Fruktoza a cukrzyca


Cukrzyca zgodnie z definicją, to grupa chorób która charakteryzuje się przewlekłą hiperglikemią związaną z nieprawidłowym wydzielaniem i/ lub działaniem insuliny. Stan ten może doprowadzić uszkodzenia oczu, nerek, nerwów, serca oraz naczyń krwionośnych. W leczeniu cukrzycy stosuję się dietę tzw. cukrzycową, fachowo nazywaną dietą z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów. W jej założeniach znajdziemy ograniczenie lub wykluczenie węglowodanów prostych, a więc także fruktozy.

Fruktoza jest cukrem naturalnie występującym w owocach.

 



 

jakie owoce przy cukrzycy

 

Czy oznacza to, że w naszej diecie musimy całkowicie rezygnować z owoców?

Powszechnie wiadome, jest że wraz z owocami dostarczamy do organizmu witaminy oraz minerały. WHO zaleca zdrowym osobom dorosłym spożycie owoców i warzyw na poziomie 400g dziennie. U cukrzyków ilości te powinny zostać ograniczone do 200g – maksymalnie 300g na dzien. W zaleceniach znajdziemy również informację o tym, że wybierać powinno się owoce z niskim indeksem glikemicznym.

 


czy jeść owoce przy cukrzycy

 

Co to takiego jest indeks glikemiczny?

Jest to parametr klasyfikujący produkty pod kątem zawartości węglowodanów oraz tego w jak szybkim tempie ich spożycie spowoduje wzrost poziomu we krwi w porównaniu z czystą glukozą. Indeks Glikemiczny (IG) dla glukozy wynosi 100 i jest stosowany jako standard. Niski indeks glikemiczny wynosi <55, średni 55 – 70, a wysoki 70<.
Wśród owoców o niskim indeksie glikemicznym znajdziemy borówki, maliny, truskawki, jabłka, pomarańcze, grapefruity, agrest, kiwi. To właśnie one powinny dominować w diecie diabetyków.
Oprócz pojęcia indeksu glikemicznego operujemy również pojęciem ładunku glikemicznego, który określa jak dana porcja produktu wpływa na stężenie glukozy we krwi. Tak więc ładunek glikemiczny w dokładniejszy sposób określa nam jak dana ilość jedzenia wpłynie na naszą glikemię.
Cukrem prostym zwartym w owocach jest fruktoza. W organizmie metabolizowana jest w nieco inny sposób niż glukoza. Do jej przekształcenia w glukozę i magazynowania nie jest potrzebna insulina. Jej metabolizm zachodzi w wątrobie. Wzrost stężenia glukozy we krwi obserwowany jest dopiero po jej rozpadzie. Oznacza to, że wpływa łagodniej na powstawanie hiperglikemii. Wnioski z tego są takie, że owoce o niskim indeksie spożyte w odpowiednich ilościach nie stanowią dużego zagrożenia hiperglikemią.

 


owoce przy cukrzycy

Co zrobić aby posiłek zawierający owoce był bezpieczny?

Warto zadbać o to aby owoce, które spożywamy były w jak najmniejszym stopniu rozdrobnione, nie były poddawane długotrwałej obróbce termicznej oraz nie były nazbyt dojrzałe. Wszystkie te elementy powodują wzrost indeksu glikemicznego. Aby obniżyć ładunek glikemiczny całego posiłku zawierającego owoce należy skomponować go tak aby w jego składzie znalazł się zarówno dodatek białka jak i tłuszczów. W jaki sposób możemy to zrobić? Przykładowo do truskawek dodać jogurt naturalny oraz kilka orzechów. Dzięki temu tworzymy zbilansowany posiłek o niższym ładunku glikemicznym a tym samym nie pozbawiamy się możliwości spożywania owoców.

 

 


Podsumowanie

Podsumowując, osoby które chorują na cukrzycę mogą a nawet powinny w swojej diecie uwzględniać również owoce. Należy pamiętać aby wybierać te które mają niski indeks glikemiczny, nie są przejrzałe ani rozdrobnione.
Warto spożywać je zawsze w towarzystwie dodatków białkowych i tłuszczowych.
Dzięki temu poziom glukozy we krwi nie wrośnie gwałtownie.


Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej jakie produkty możesz spożywać przy cukrzycy, skontaktuj się z nami.
Sprawdź naszą pełną ofertą usług dietetycznych.  Umów się na wizytę dietetyczną   skorzystaj z wiedzy i doświadczenia naszych dietetyków. 

 

Świadczymy również usługi dietetyczne przez Internet,  możesz umówić się z  dietetykiem online na wizytę lub konsultacje dietetyczną online

 

Autor tekstu: mgr Patrycja Korda

dietetyk
Gabinet Dietetyczny Vital Rzeszów

https://dietetyk-vital.pl/wp-content/uploads/2015/09/logo-vital-2.png

 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij